Metropoliitta Kosmas: ”Olemme tänään päätyneet Kristuksen ja Kirkkomme Mysteereiden pilkkaamiseen”

 

 

Aitolian ja Akarnanian metropoliitta Kosmas, joka toimitti mirhantuojanaisten sunnuntaina (3.5.2020) Jumalallisen Liturgian suljettujen ovien takana, puhui saarnassaan pyhien Joosef Arimatialaisen ja Nikodemoksen esimerkin kautta Kreikan tämän hetken vaikeasta tilanteesta. Hän sanoi muun muassa:

 

”Olemme tänään päätyneet suureen vähäuskoisuuteen, Kristuksemme ja Kirkkomme pyhien mysteereiden kieltämiseen ja pilkkaamiseen. Sen sijaan, että olisimme polvistuneet ja anoneet lämpimällä uskolla Kristusta kaikkivaltiudessaan ja rakkaudessaan ottamaan pois epidemian, niin kuin esivanhempamme muinoin tekivät, me etäännytämme täydellisellä epäuskolla Jumalallisen Armon, kun pelkäämme osallisuuden Pyhiin Mysteereihin, näihin Kirkkomme pyhimpiin aarteisiin, saastuttavan meidät ja välittävän meille tartunnan.

 

Onpa löytynyt suita, jotka sanoivat, että Jumalalliseen Ehtoolliseen osallistuttaessa sylki välittää tartunnan tai että Pyhän Evankeliumin, Kristuksen hautakuvan ja Ristiinnaulitun suuteleminen tuhoaa sen, minkä olemme saavuttaneet… Tunnen suurta tuskaa tällaisista pinnallisista mielipiteistä ja ajatuksista, jotka ’nollaavat’ Kirkkomme jumalallisen voiman. Kärsin, kun he puhuvat niin rationaalisesti, niin lihallisesti, niin pinnallisesti.

 

Onko totta vai ei, että nuo ihmiset asuvat ja elävät Pyhien, Marttyyrien ja Ihmeiden hapattamassa Kreikassa? Hengittävätkö he sen ilmaa ja ovatko he yhteydessä sen todellisuuteen? Ihmettelen, kun he eivät nöyrry kuulemaan kirkasta totuutta, että Kirkon pyhät paikat eivät ole koskaan välittäneet tartuntoja vaan ainoastaan sairauksista parantumisia ja terveyttä ja että Kristuksemme Ruumis ja Veri voi puhdistaa syljenkin, hävittää sen.

 

Uskommeko me todella, kuka Kristus oli? Tointukaamme vihdoinkin! Katukaamme! Pyytäkäämme laupeutta epäuskomme ja luopumuksemme takia. Tajutkaamme, ettei kotimaatamme ole suojamassa pelkästään inhimilliset toimenpiteet, vaan erityisesti Jumalanäitimme ja Pyhiemme anomukset mutta myös niiden ortodoksikristittyjen rukoukset, jotka itkevät ja ovat polvillaan pyhien kirkkojemme ulkopuolella.”

 

(Lähde: Vima Orthodoksias 3.5.2020; käännös kreikasta: Hannu Pöyhönen)